11 listopada nadszedł i w obecnym roku 2019. Tym razem świętowaliśmy jakże ważne święto dla naszego narodu – Święto Odzyskania Niepodległości- w sposób inny niż przez ostatnie lata.
Dla uczniów Kieleckiego Nazaretu punkt kulminacyjny tegoż wydarzenia przypadł 12 listopada, choć, nie można ukryć, iż przygotowania do tego dnia miały miejsce już dużo wcześniej. O godzinie 11:00 zgromadziliśmy w budynku Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach przy ulicy Żeromskiego, by z dumnie uniesionymi głowami odśpiewać Hymn Narodowy, a następnie, po uroczystym powitaniu uczniów, grona pedagogicznego i gości przez dyrekcję naszej szkoły oraz grono profesorskie UJK, wziąć udział w finale Debat Oksfordzkich, będącym formą uczczenia 101. rocznicy odzyskania niepodległości i 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej.
W finale starły się ze sobą dwie drużyny, które najlepiej spisały się w poprzednich etapach turnieju. Pozostali uczniowie brali udział w wydarzeniu jako obserwatorzy i słuchacze zaciętej walki na argumenty między propozycją a opozycją.
Przed uczestnikami postawione zostało niełatwe zadanie. Teza debaty brzmiała: „II Rzeczpospolita dobrze wykorzystała okres dwudziestolecia międzywojennego”. Propozycja, w której skład weszli uczniowie klasy 1D, musiała robić wszystko co w jej mocy, by dyplomatycznie udowodnić słuszność postawionej tezy. Zadaniem opozycji, składającej się w uczniów klasy 2A, było natomiast jej obalenie. Uczniowie, używając wcześniej przygotowanych argumentów, dzielnie bronili swoich racji i przekonań, starając się jak najlepiej przedstawić swoje stanowisko i przekonać do niego widzów oraz jury. Cały ten proces odbywał się według ściśle określonych reguł i zasad – uczestnicy każdej z drużyn mieli konkretną ilość czasu na wstęp, przedstawienie i omówienie poszczególnych argumentów oraz podsumowanie rozważań. Podczas każdej wypowiedzi drużyna przeciwna mogła zadawać pytania, by przysłowiowo „rzucać kłody pod nogi” swym przeciwnikom i starać się przesuwać szalę zwycięstwa na własną stronę. Podczas swoich przemówień drużyny przywoływały bardzo ważne kwestie gospodarczo- polityczne dotyczące tamtych lat. Między innymi poruszany był temat Centralnego Okręgu Przemysłowego oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej. Dzięki temu mogliśmy spojrzeć szerzej na ówczesne wydarzenia oraz poczynania władz państwowych z tamtego okresu, poznać pozytywy i negatywy podjętych działań, a także pomyśleć nad skutkami jakie przyniosły. Słowny argumentacyjny pojedynek drużyn odbywał się pod przewodnictwem Debatowego Marszałka – Jakuba Dudka z klasy 3A, a poczynania opozycji i propozycji bacznie obserwowało i oceniało Jury, w skład którego weszli Profesorowie UJK – Jerzy Gaprys i Mariusz Nowak, siostra Natalia – dyrektor naszej szkoły oraz uczniowie 3A – Tymoteusz Mętrak oraz Radosław Rybakowski.
Kiedy czas przemówień dobiegł końca, jury rozpoczęło proces oceniania wysiłków uczestników. W tym czasie zostaliśmy zaproszeni do obejrzenia filmu z cyklu „Polskie drogi do niepodległości”. Po krótkiej projekcji sędziowie ogłosili swój werdykt i podsumowali pracę uczestników. Drużyną, która uzyskała najlepszy wynik i tym samym wygrała debaty została opozycja o zwycięskim składzie: Michalina Dworzaczek , Zofia Juszczyk, Izabela Kaleta i Magda Niziołek. Po podsumowaniu debaty przez sędziów odbyło się wręczenie upominków drużynom biorącym udział w finale oraz przekazanie drobnych słodkości przewodniczącym klas, by rozdali łakocie pozostałym uczniom. Nie zabrakło również podziękowań pomysłodawcom i organizatorom takiej formy uczczenia Święta Niepodległości – Państwu Katarzynie i Tomaszowi Ossowskim, Pani Barbarze Walkowicz oraz pomocnikom z klasy 3A wraz z humanistyczną częścią klasy 3B. Po pożegnaniu zgromadzonych przez siostrę Dyrektor uczniowie udali się do domów.
Takie wydarzenia odgrywają bardzo ważną rolę w obecnym czasie. Pozwalają choć o krok przybliżyć historię naszego kraju, rozważyć pozytywne i negatywne aspekty powziętych działań oraz docenić długą i ciężką drogę, którą przebyliśmy, by dotrzeć do miejsca, w którym znajdujemy się dziś.
Karolina Żurawska kl. 3B